حاشیه‌های یک متن
<p>شادی صدر - حقوقدان و فعال حقوق زنان
</p>

زنان ایران

چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟

شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق زنان، در یادداشتی که برای مردمک نوشته است، می‌گوید: چندان فرقی بین حجت الاسلام صدیقی با هر یک پسران تازه بالغ دیروز و مردان طرفدار حقوق بشر و حقوق زنان امروز نمی بینم؛ غیر از اینکه او اقلا در آنچه هست و آنچه می گوید، یک روتر است.


‎آخرین نظرات | در بحث شرکت کنید
author

roxana

۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۶

خانم مریم عزیز:مقاله خانم صدر کاملا واضح و ملموس است.هر کسی‌ در ایران دورن نوجوان خود را طی‌ کرده باشد اضطرب آازار و اذیت مردان و پسران را به یاد دارد،من همیشه کمی‌ که هوا تاریک میشد منتظر آزار مردی بودم،و هرگز به راحتی‌ پا در کوچه ائی نگذاشتم،عجیب است که برائ کسی‌ این موضوع مفهوم نباشد.مگر بخواهد فقط با موضوع مخالفت کند آیا شواهد این همه زن کافی‌ نیست،و آیا خانم صدر چیزی را نادرست بیان کردند؟و باید بدانید‌ که اگر از موضوع حرف زده میشود از منظر آماری به موضوع نگاه میشود،بلکه نمیگویند که فلان مرد متلک می‌گوید و فلان مرد؟؟؟!!!این نظری است آماری به موضوع که عمومیت دارد،بهتر است از دایره کوچک خانه و محل خود کمی‌ پا را فراتر بگذاریم و عمیق تر به جریان نگاه کنید،


author

انسان سکولار

۰۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۲:۵۷

نه جز تاسف برای فرانک عزیز چیزی دارم و نه امیدی به صلاح ایشان.
دیری نخواهد پائید که متوجه خواهد شد که چه قدرتی را که همانا زن بودن بوده درک نکرده که اگر درک کرده بود نسبت به مردان چنین گستاخانه سخن نمیگفت!
اما جهت انجام وظیفه نسبت به سایر همنوعانم که مبادا دچار غفلت ناشی از این حرفهای نامربوط شوند خواندن این مطالب را توصیه میکنم.
حتمن این را
http://goo.gl/XaTc

و اگر حوصله داشتید اینها را
sadr.e33.de


author

فرانک

۰۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۷

متاسفانه جنس مردها همینه . یک مونث که ببینند عضو خنده دارشون به طپش می افته! ذاتشون همینه!گاهی فکر میکنم مغزشون وسط پاشون تعبیه شده!
تازه غر هم می زنند که ما نبودیم !ما همه جنتلمنیم! ما به زنها متلک نمیگیم.ما با دادن فحشهای توهین آمیز خواهر و مادر در حین دعواهای مردانه مون در استادیومها در کوی و برزن، محیط رو برای زنها نا امن نمیکنیم! ما نبودیم به خدا!
پس این همه متلک پرون از بچه دوازه ساله تا پیرمرد پنجاه ساله که توی خیابان فلانشان را حواله زن ها می کنند اجنه اند؟!
حرفم بهشون می زنی هوارشان بلند میشه.
تقصیر خودمونه.خود ما زن ها باعث شدیم اینها اینقدر پر رو بشن
من همیشه به زنهای دور و برم توصیه می کنم مرد جماعت رو بزرگ نکنید...یاد بگیرید استفاده و لذتتان رو از این موجود ببرید و بعد خداحافظ!
آی عشق و علاقه و همسر و این مزخرفات آخرش میرسه به وضع مادرهای ما که بعد از عمری ساختن با مردان زورگوی بد دهن خسیس بی عاطفه هیز چشم چران، سر پیری می فهمند آقا جای دیگه زن و بچه داره!
خانمهای عزیز به مردها همان قدر که هستند و وجود دارند بها بدهید نه بیشتر!
وگرنه میشود همین که یه انتقاد کوچیک رو با داد و هوار جواب میدهند!
اینقدر لی لی به لالای این مذکرها نگذارید!


author

امیر

۰۲ تیر ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۶

البته من (مرد متاهل 31 ساله) در میان دوستانم، به خصوص در دوره نوجوانی دیده ام کسانی را که عین همین شخصیت تعریف شده از سوی شادی صدر را داشتند، ولی نه همه فقط بعضی. متلک پران ها هم، البته نه همه پسرها و مردها، ولی به تعدادی بیشتر از شخصیت نوع اول، قابل کتمان نیستند. اینجا یک نوع ایراد در نوشته شادی صدر هست، که با عدم لحاظ کردن تمامی جوانب امر در ارتباط است. واضح تر اینکه، او به دلیل خشونت نهفته در متلک پرانی و باقی بدرفتاری های پسرانه، رفتارهای به ظاهر لطیف تر زنانه ولی همسان با نمونه های مذکر را ذکر نمی کند. به گمان من آنچه موجب این رفتارها از سوی تعداد قابل توجهی از پسران و مردان شده، نه به دلیل هیز بودن مردان ایرانی است که به شخصه دیده ام عده ای فقط برای مبارزه با محدودیت ها و عدم امکان ایجاد رابطه عادی با دخترها و زنان، اینگونه می کنند. مگر آنکه شادی صدر ثابت کند در مردان ایرانی نوعی ژن هست که هیزشان می کند و مردان دیگر نقاط جهان این طور نیستند! در مسیرهایی که در خیابان های تهران سال ها طی کرده ام، دیده ام دخترانی را که متلک پرانی می کنند به پسرهای جذاب، البته به تعدادی کمتر از پسران متلک پران. و بازهم البته نه به دلیل اینکه زنان کمتر از مردان هیز هستند (البته هیز با تعریف شادی صدر)، بلکه از آنرو که همه به دختران می گویند خودتان را سانسور کنید و این در تعداد زنان متلک پران اثر داشته، وگرنه تمایل وجود دارد. حالا اگر به شادی صدر برخورد و گفت من این طور نیستم، مچش را می گیرم و می گویم پس تو چطور همه مردان را اینکاره دانستی؟ دخترهای متلک پران هم همگی هیز نیستند، نمی توانند راهی برای ارتباط آسان تر با پسرهای مورد علاقه شان پیدا کنند. شادی خانم صدر! من و شما و همسالانمان نوجوانی را در دوره بگیر و ببند طی کرده ایم. می فهمم چقدر ممکن است مزاحم تان شده باشند و چه متلک هایی شنیده باشید. ولی این روزها نوجوان ها قدری راحت تر ارتباط می گیرند و مطمئن باش میزان این نوع رفتارها کمتر است. با اینحال، حق داری، باید رفتارهای بد را شناخت و از بین برد. ولی تمام این حرف ها ربطی به تریبون نماز جمعه ندارد. مردها و پسرها هر اشتباهی بکنند، باید مشمول جزای شخصی شوند اما تریبون نماز جمعه، به ادعای حکومت، جای اشتباه و اراجیف و بداخلاقی نیست. خطاهای مردانه را تائید نمی کنم و همه مردان ایرانی را هم با خطیب نماز جمعه یکی نمی دانم.


author

کیوان

۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۴

خانوم روشنفکر اندیشمند، آیا می دانید همین پسر بچه هایی که بخاطر همین مانتو و روسری شما تا سرحد مرگ بصورت غیر طبیعی از نظر جنسی تحریک شدن شب تا صبح مثل یک برده گرفتار سکس هستند و مشغول به خود ارضایی؟ آیا همین بردگان جنسی نیستند که موقع ازدواج زیر بار تضمینی از هزاران سکه طلا می روند؟ حالا یا شما اهل علم و استدلال هستین که در این صورت باید بجای یقه کردن بچه های نوجوان بعد از مطالعه راجع به ممالک دنیا که در اونها خبری از مطلک نیست از دلیل اصلی همه این مشکلات در جامعه ایران یعنی دین اسلام خرده بگیرید. هراستان از چیست؟ شما بر طبق قوانین ایران نتنها در این دنیا حقی ندارید بلکه در آخرت هم وقتی ما مردان با حوریان بهشتی معاشقه می کنیم شما باید خانه داری و کلفتی کنید، بنابر این با تحلیل درست چیزی را از دست نمی دهید.
یا اینکه مثل بعضی از خانومهایی که از همسر یا دوست پسرشون بدی دیدند دوباره می گوئید که نه همه مردها بدند و باید آتیششون زد که در اینصورت هم درستی گفتار خودتون رو زیر سوال می برید.
درضمن بیخود بهانه جویی نکنید که مقصر این روسری آبی و مانتو مشکی شما ما مردها هستیم. مردهای کشورهای اسلامی شما زنها را مجبور و محدود می کنند چون میدانند بقیه مردهای جامه هم مثل خودشان به برکت دین اسلام بیمار هستند. در ضمن زنها هم پذیرفته اند خودشان را بپوشانند چون بجای تحلیل و فکر و تلاش برای آزادی انسان مشغول برگذاری سفره انعام و کمک گرفتن از امام ته چاه برای حل مسائل بوده اند. بنابر این بعنوان موجوداتی ضعیف هم تراز همان مردان بیمار و ضعیف که بالاتر اشاره کردم پذیرفته اند تاقسمتی از این سیستم بیمار باشند. بنابراین در این خصوص هم مردها و زنها همتراز هم مقصرند. در نهایت به نظر من روسری آبیرنگ شما، امامه حجت‌الاسلام صدیقی ، و جامعه ببمار ایران همه در یک چیز سهیم و شریکند و آن چیزی نیست جز یک بیماری روانی اجتماعی به نام اسلام.


author

کیوان

۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۱

چقدر جالب!!! پس اجازه بدین من چیزی به شما بگم. من در دوران نوجوانی هرگز به کسی متلک نگفتم. اما قبول دارم که مردای ایران هیز هستند. اما میدونی عاملش چیست؟ عامل اینکه مردها در ایران از نظر جنسی بیش از حد تحریک هستد همین روسری و حجابیست که جنابعالی روی سرتون گذاشتین! بله، حجاب اسلامی تنها دوتا خاصیت داره: 1 - تحریک جنسی جامعه تا سر حد مرگ 2 - پوکی استخوان در زنها بعد از سن یائسگی به دلیل نرسیدن نورخورشید به بدن و عدم تولید ویتامین د و در نهایت عدم جذب کلسیم. به همین دلیل هم هست که در کشوری مثل سوئد قد زنها با قد مردها برابری می کند، اما در کشورهای اسلامی زنها کوتاهترند.
همین روسری که شما با بی اطلاعی تمام سرتون هستش و باهاش مثل یک روشنفکر جهان سومی که اینگار از هیج جای دیگر دنیا خبری نداره عکس هنری گرفتین باعث بیماری جنسی در مردهای کشورهای مسلمون شده. اگه باورتون نمیشه تشریف بیارید اینجا به سوئد تا دخترهای زیبای سوئدی رو شبهای تعطیل به شما نشون بدم که بدون اینکه کسی حتی نگاهی بهشون بکنه در کمال امنیت و آرامش با بدنی نیمه برهنه هرجا که می خواهند می روند. مگر شما از شکم مادرتون به دنیا آمدید فعال حقوق زنها بودید که حالا فکر می کنید مردهای ایرونی از شکم مادرشون بدنیا آمدند بیمار جنسی بودند. من هم مثل شما قبول دارم که جامعه ایران و در کل جوامع اسلامی از نظر جنسی بیمار هستند و در شناخت و ارائه این موضوع به شما نمره 20 میدم. اما تحلیل شما از این مشکل تحلیلی غیر علمی، مقرضانه و جهان سومیست و به نظر من نمره ردی هم نمی گیرد. آیا بجای یقه کردن پسر بچه های تازه بالغ که اتفاقا بدبخترین قشر جامعه ایران هستند به این نکته فکر کردین دلیل این تحریک 24 ساعته جنسی چیست؟ و چرا فقط این فوران های جنسی به صورت به قول شما متلک در ایران و کشورهای اسلامی اتفاق می افتد؟ نمیدانم که شما اصلا خودتان پسر نوجوان دارید یا نه، اما بگذارید اینرو بهتون بگم. اتفاقا قربانی اصلی این جامعه بیمار جنسی در دجه اول همین پسر بچه های مورد خطاب شما هستند و بعد از اونها دختران ما.


author

انسان سکولار

۲۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۱

چرا نمیگذارید آدم زندگیش را بکند باید لغو اشتراک کنم از این پست یا سکوت کنم یا چی؟
آقای سامان این حرفها چیست که میزنی جان من
اولن جسارت ایشان نه تنها تقدیر ندارد که با جوابی که به انبوه اعتراضات دادند ایشان الان باید مفقود الاثر باشند که نیستند.

ثانین کدام زن ستیزی کدام نگاه یکطرفه سکسی نکند شما از سیاره ی دیگری صحبت میکنید . غرب هیچ در ایران فقط و فقط یک نمونه زن ستیزی به من نشان بدهید.

نگاه شما اگر ناخوداگاه چنین است اقدام عاجل لازم است .
صراحت مرا ببخشید.


author

سامان

۲۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۰۸

سلام خانم صدر -جسارت شما در طرح مباحث حقوقی و انسانی قابل تحسین است ، اما بحث زن آزاری مختص جامعه ی ایران نیست ! فکر می کنم اکنون که درجهان غرب ساکن شده اید، به این موضوع بیشتر واقف خواهید شدکه این رویه ی غیر انسانی مرزها و مذاهب و ملیت ها را درمی نوردد. اما تمام مشکلات به قوانین حمایتی یا آموزش جامعه برای احترام گذاشتن به زنان بازنمی گردد،بلکه به نظرمی رسد که در تعریف روابط جنسی باید به تعاریف جدید و البته قابل آموزش رسید. زیرا تا زمانی که این تلقی وجوددارد که رابطه ی جنسی یک طرفه و مبتنی بر لذت یک طرف و آزار طرف دیگر است ، ناخودآگاه هر مردی که به لذت جنسی می اندیشد به آزار زن نیز فکر می کند. حال این آزار از متلک و دستمالی شروع می شودتا ... متاسفانه این فرهنگ نیز درمیان خانم ها قوت دارد که رابطه ی جنسی را یک جور آزار می بینند که فقط باید آن را تحمل کنند و به همین خاطر هیچ گاه برای فهم ویژگی های مثبت و لذت بخش آن اقدام نمی کنند.


بقیه نظرات را اینجا بخوانید

این صفحه را به دوستان خود بفرستید!
<p>AFP ، بهروز مهری
</p>

حاشیه‌های یک متن

حاشیه‌های یک متن «طغیانی»

انتشار یادداشت شادی صدر موجی از نقدها را به همراه داشت که نویسندگانش معتقد بودند خانم صدر آنها را مخاطب قرار داده است. در این یادداشت به روند انتشار این یادداشت در مردمک و حاشیه‌های پس از آن پرداخته شده است.
<p>عکس از خبرگزاری فارس
</p>

تحلیل یک مقاله

در جستجوی نقطه اختلاف

مریم اقدمی، دانشجوی دکترای فلسفه در واکنش‌ به نوشته‌ای از شادی صدر «چه فرقی است بین امام جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» در جست‌وجوی نقطه اختلاف و منشا این همه بدفهمی و استدلال‌های نامربوط است.

شما لیاقت زن بودن هم ندارید

حملات شخصی

شما لیاقت زن بودن هم ندارید

این مطلب نگاهی دارد به القاب نسبت‌داده شده به شادی صدر پس از انتشار مطلب «چه فرقی است بین امام جمعه تهران و مردان ایرانی».



ستون اول
بی‌تفاوت نباشیم | سقط جنین در ملا عام
نویسنده این وبلاگ در یادادشت خود نگاهی دارد به نوشته شادی صدر.

ستیزه‏جویی | مسیر یک ذره
نویسنده وبلاگ مسیر یک ذره این یادداشت را در واکنش به مطلب شادی صدر نوشته است.

انترناسیونال بچه پر روها؛ زن در ضرب‌المثل‌ها | احمد سیف
احمد سیف با بررسی ضرب المثل‌های موجود در فرهنگ‌های مختلف به نقد «زن ستیزی» در این فرهنگ‌ها می‌پردازد.

قلمرو مردانه | بلوط
نویسنده وبلاگ «بلوط» معتقد است «بسیاری» از مردان، درد موجود در نوشته شادی صدر را که با عنوان «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» منتشر شد، ندیدند.

احمدی‌نژاد پس از شادی صدر، در مقام دوم | لویاتان
نویسنده وبلاگ لویاتان در نوشته‌ای، دیدگاه شادی صدر را که با عنوان «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» در مردمک منتشر شد نقد کرد.

یادمان باشد کجا ایستاده‌ایم و به کجا می‌خواهیم برسیم | ری‌را
نویسنده وبلاگ «ری‌را» به مطالبی که در نقد نوشته شادی صدر با عنوان «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» واکنش نشان داد.

در جستجوی نقطه اختلاف | مریم اقدمی
مریم اقدمی، دانشجوی دکترای فلسفه در واکنش‌ به نوشته‌ای از شادی صدر «چه فرقی است بین امام جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» در جست‌وجوی نقطه اختلاف و منشا این همه بدفهمی و استدلال‌های نامربوط است.

بوی تند متلک‌های مردانه | مسیح علی‌نژاد
مسیح علی‌نژاد، روزنامه نگار در وبلاگ خود به آزرده شدن مردها از دیدگاه شادی صدر که با نام «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» منتشر شده است، اشاره کرده و مطلب قدیمی خود درباره یک روز خیابان‌گردی در تهران را به آن افزوده است.

تبعیض منفی و تبعیض مثبت | آرش کمانگیر
آرش کمانگیر به دنبال انتشار «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» شادی صدر در وبلاگ خود درباره نوعی از «تبعیض» نوشت.

در نقد ماجرای ممه‌لرزه و نقد حامد قدوسی به شادی و غیره | خورشید خانم
نویسنده وبلاگ «خورشید خانم» در راستای واکنش‌ها به نوشته‌ای از شادی صدر «چه فرقی است بین امام جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» واکنش «مردان غیرتمند» را نقد کرده است.

آه از اين لطف به انواع عتاب آلوده | داریوش محمدپور
داریوش محمدپور، نویسنده وبلاگ «ملکوت» زبان شادی صدر را در نوشته او «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» خشن و پرخاشگر می‌داند.

یک کاسه کردن مفهومی، آسان‌ترین راه برای پرهیز از تفکر | شهاب‌الدین شیخی
نویسنده معتقد است این یادداشت در جهت نفی هیچ کدام از حقیقت‌های مردسالاری و نیز در جهت اطفای خشم هیچ کدام از مردان عزیز نیست. بلکه تنها نگاهی انتقادی به این نوع تفکر مردسالار است که در نوشته خود شادی صدر عزیز موج می‌زند.

همایش سینه لرزان‌ها یا رزومه به دست‌ها؟ | سرما
نویسنده وبلاگ «سرما» که در مطلبی به نوشته شادی صدر با عنوان «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» واکنش نشان داده است معتقد است تناقض‌های رفتاری و فکری در جامعه ریشه دوانده است.

در باب نوشته شادی صدر و نقد حامد قدوسی | مریم مومنی
مریم مومنی در واکنش به مطلب «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» و نقدهای پیرامون آن، جدا کردن زن و مرد را برابر با شعله‌ور کردن ماجرا می‌داند.

متلک به مثابه راهی برای برقراری ارتباط اجتماعی | حقوقدان پاریسی
نویسنده وبلاگ «حقوقدان پاریسی» در واکنش به نوشته شادی صدر «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟»، متلک را راهی برای ارتباط برقرار کردن برخی از زنان و مردان می‌داند.

تجربه یک وبلاگ‌نویس از متلک گفتن به زنان | نسیم
به دنبال انتشار نوشته شادی صدر «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟»، نسیم در وبلاگ «کنج» تجربه خود را از متلک گفتن مردان به زنان بازگو کرده است.

آب در خوابگه مورچگان | شادی صدر
شادی صدر در وبلاگ خود به انتقادها و واکنش‌هایی که به نوشته او در مردمک با عنوان «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» منتشر شد، پاسخ داد.

موردکاوی‌هایی در مغالطه | حامد قدوسی
یادداشت دیگری از حامد قدوسی در وبلاگش «یک فنجان چای داغ» در نقد نوشته شادی صدر.

در باب مسئولیت جمعی | دانیال جعفری
به دنبال انتشار «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» نوشته‌ای از شادی صدر و واکنش‌ها به آن، دانیال جعفری در «خودنویس» سعی دارد بحثی درباره اجرای «هرزه‌انگاری جنس دیگر» توسط مردان باز کند.

ما شبیه هم نیستیم، چرا که انسان‌ایم | مسعود ملک‌یاری
مسعود ملک‌یاری در وبلاگ خود «مک پک دونده» به نوشته شادی صدر با عنوان «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» پاسخ داده است.

چند نکته | حامد قدوسی
حامد قدوسی در دومین مطلب انتقادی خود به نوشته‌ شادی صدر «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» نکاتی را مطرح کرده و معتقد است که تغییر اجتماعی دقت بیشتری می‌طلبد.

حاشیه‌های یک متن «طغیانی» | معصومه ناصری
انتشار یادداشت شادی صدر موجی از نقدها را به همراه داشت که نویسندگانش معتقد بودند خانم صدر آنها را مخاطب قرار داده است. در این یادداشت به روند انتشار این یادداشت در مردمک و حاشیه‌های پس از آن پرداخته شده است.

زنی که این شیوه «دفاع از زن» خانم صدر را نمی‌پسندد! | شادی ضابط
شادی ضابط در «وبلاگوار» یادداشت شادی صدر را که با عنوان «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» در مردمک منتشر شد نقد کرده است.

شادی عزیز مردان نه، مردان و بسیاری از زنان | آیدا احدیانی
آیدا احدیانی، نویسنده وبلاگ «پیاده رو» در واکنش به دیدگاه شادی صدر در «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» که در مردمک منتشر شد، «سکوت در برابر قوانین نابرابر» را برخوردی می‌داند که بسیاری از مردان و همچنین زنان در پیش گرفته‌اند.

قتل در اتاق نشیمن | آرش کمانگیر
آرش کمانگیر در واکنش به نوشته شادی صدر با عنوان «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» که در مردمک منتشر شد، معتقد است «ما داریم نفرت‌پراکنی می‌کنیم».

من کی هستم؟ | یک مهندس خسته
نویسنده وبلاگ «یک مهندس خسته» معتقد است که همه، مرد و زن در یک جامعه «مریض سنت زده» بزرگ شده‌ایم. بنابراین نمی‌توان انگشت اتهام را به سوی یک قشر دراز کرد.

زنان ومردان و کلیشه تفاوت جنسیتی | گزاره‌‌ها
نویسنده معتقد است که نوشته شادی صدر مطلق انگار و احساسی است.

همه مردان جامعه مردسالار | مجتبی سمیع‌نژاد
مجتبی سمیع‌نژاد در وبلاگ خود به نوشته شادی صدر با عنوان «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» که در مردمک منتشر شد واکنش نشان داد.

بعضی شباهت‌ها با بعضی اشخاصِ واقعی عمدی است | کاوه لاجوردی
نویسنده از لحن نوشتار شادی صدر گله دارد و در وبلاگ خود مطلبی در نقد یادداشت شادی صدر نوشته است.

در راستای آب در خوابگاه مورچگان و تعمیم‌های لرزان | لولوی پشت شیشه‌ها
نقدی به تعمیم موجود در نوشته شادی صدر

حرف دل آخر | حامد قدوسی
حامد قدوسی در یادداشتی که «حرف دل آخر» نام گذاشته از «جنگی» که پیرامون نوشته شادی صدر «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» درگرفت ابراز تاسف کرد.

متلک | اسدالله علی‌محمدی
نویسنده وبلاگ «بیلی و من» در واکنش به نوشته شادی صدر، اعتراف کرده که در دوران جوانی به دختران همسن و سال خود متلک گفته است.

حقوق پایمال شده زن ایرانی نه شوخی برمی‌دارد نه روشنفکری | کریم پورحمزاوی
نویسنده وبلاگ «آینده ما» دیدگاهی مثبت به نوشته شادی صدر دارد و معتقد است؛ اگر کسی مشکلی ندارد نباید از نوشته شادی صدر ناراحت شود.

آب در خواب‌گاه مورچگان تقلیل‌گرا | حامد قدوسی
حامد قدوسی در مطلبی به نوشته شادی صدر «آب در خوابگه مورچگان» که به دنبال انتقادها از دیدگاه او درباره مردان بر وبلاگ خود قرار داد، واکنش نشان داد.

بنیادگرایی شادی صدر | آقا اجازه
این یادداشت، نقدی بر تعمیم موجود در مقاله شادی صدر است که در وبلاگ «آقا اجازه» نوشته شده است.

شادی صدر جان، من بدون متلک گفتن، در ایران بالغ شدم | کیبرد آزاد
نقدی بر تعمیم موجود در مقاله شادی صدر

ريشه‌ها‌ی اصلی تحقير و تضعيف زن | سینا جامی
سینا جامی در مطلبی که بر وبلاگ خود «بیداری» و در واکنش یه یادداشت شادی صدر «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» قرار داده تنها توزيع عادلانه قدرت را عامل اصلی رشد فرهنگی و تغيير در مردان و زنان می‌داند.

دشمن شما در سنگر ما نیست | سرزمین رویایی
نقد نویسنده وبلاگ «سرزمین رویایی» به نوشته دوم شادی صدر «آب در خوابگه مورچگان».

دوگانه مرد و زن | مینا خانلرزاده
مینا خانلرزاده در یادداشتی در واکنش به نوشته شادی صدر «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟»، طرح شکل و نوع خشونت علیه زنان در ایران را صورت مساله خوانده و انداختن آن به گردن مردان را راه حل مناسبی نمی‌داند.

شوالیه‌ عزیز، متاسفم. نشد منتظر بمانم | سایه
نویسنده وبلاگ «سایه» در واکنش به یادداشت حامد قدوسی در نقد نوشته شادی صدر «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» مطلبی را در وبلاگ خود منتشر کرده است.

مقاله شادی صدر! | مهشید راستی
مهشید راستی در یادداشتی که در وبلاگ خود «زنانه‌ها» منتشر کرده است نگاهی دارد به نوشته شادی صدر با عنوان «چه فرقی است بین امام‌ جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟»

زنان و مردانی که با جنسیت‌شان به جنگ هم می‌روند | سمیه توحید‌لو
تحلیلی بر نوشته شادی صدر و حامد قدوسی

لطفن با عینک ما هم نگاه کنید | تلخ مثل عسل
نویسنده این وبلاگ روایت خود را از آنچه در صحنه وبلاگستان در خصوص نوشته شادی صدر گذشت بیان کرده است

مردان ایرانی؟ | حامد قدوسی
حامد قدوسی در انتقاد به نوشته‌ای از شادی صدر «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» نقدی نوشت که سرآغاز انتشار مطالبی پیرامون نوشته خانم صدر در فضای مجازی شد.

شعور من به چه دردم خورد؟ | عبداللطیف عبادی
عبداللطیف عبادی در یادداشتی که در فضای مجازی منتشر کرده است جامعه ایرانی را نقد کرده و به برخورد مردان با زنان در این جامعه نیز از نگاه خود اشاره می‌کند.

ستون دوم
روایتی از آنچه گذشت | وبلاگ بدون اسم
نویسنده این وبلاگ روایت خود را از آنچه در صحنه وبلاگستان در خصوص نوشته شادی صدر گذشت بیان کرده است.

از منطق شادی صدرمی‌ترسم | ژیلا بنی‌یعقوب
ژیلا بنی‌یعقوب معتقد است که نوشته شادی صدر «مطلق نگر» است و از نوشته او که منطقی سیاه و سفید دارد می‌ترسد.

حق نقد | دختر خورشید
روایت وبلاگ «دختر خورشید» از نوشته شادی صدر

درباره مقاله شادی صدر و نقدهایش | وبلاگ زندگی با دیکتاتور
نویسنده وبلاگ «زندگی با دیکتاتور» معتقد است که اگر چیزی می‌نویسیم مطمئنا احتمال خوانده شدن آن توسط زن و مردِ برابری طلب خیلی بالاتر است تا عموم مردم. در این جدال، همدیگر را متهم نکنیم. همدیگر را ناامید نکنیم. تلنگری هم اگر می‌خواهیم بزنیم جایش را بشناسیم.

انسانم آرزوست, نگاهی به نوشته شادی صدر | وبلاگ سبز قبا
نویسنده این وبلاگ روایت خود را از آنچه در صحنه وبلاگستان در خصوص نوشته شادی صدر گذشت بیان کرده است.

مردان در مبارزه با مردسالاری | تا رفع حجاب اجباری
نویسنده این وبلاگ خود را با حرف‌های نوشته شادی صدر می‌داند و نوشته خود را با ذکر دو تبصره آغاز می‌کند.

در نقد شادی صدر و البته نه در دفاع از مردان | ورتيگونه
نویسنده وبلاگ «ورتيگونه» در نقد نوشته شادی صدر «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» یادداشتی بر وبلاگ خود گذاشته است.

به قول دوستی«حقیقت ته خیار است» | لیلا موری
نویسنده این وبلاگ روایت خود را از آنچه در صحنه وبلاگستان در خصوص نوشته شادی صدر گذشت بیان کرده است.

چه کسی از شادی صدر می‌ترسد | وبلاگ نسوان مطلقه معلقه
نویسنده این مطلب از موارد آزار جنسی در فضاهای عمومی ایران سخت می‌گوید.

جامعه زن ستیز و مردسالار، دستپخت و آش دسته جمعی گروههای مختلفی است، از جمله خود زنان | وبلاگ دفترچه یادداشت
نویسنده معتقد است که زنان هم در ساختن جامعه مردسالار مقصرند

ما خودمان مردان را تحقیر کردیم | وبلاگ بارانه
نویسنده به مسئله تحقیر مردان از سوی زنان می‌پردازد

مرد ایرانی | وبلاگ در گلستانه
نقدی بر تعمیم موجود در مقاله شادی صدر

ضرورت مسئولیت پذیری | شادی امین
این نوشته نگاهی دارد به بحث‌های درگرفته پیرامون مقاله شادی صدر.

خانم صدر! مراقب باشید | شازده
نویسنده وبلاگ «شازده» در مطلبی نوشته است که با نوشته شادی صدر موافق نیست و فرق بسیاری بین حجت‌الاسلام صدیقی با هر یک از پسران تازه بالغ دیروز و مردان طرفدار حقوق بشر و حقوق زنان امروز می‌بیند.

این روده درازی را ببخشید | NEI C
نگاه نویسنده وبلاگ «nei C» به نوشته شادی صدر «چه فرقی است بین امام‌ جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟»

در پاسخ به خانم صدر | شیوا شفاهی
نویسنده این مطلب می‌گوید که در ایران هرگز از هیچ مردی متلک نشنیده است

صدر عزیز، ذیل عزیز و آماره‌های عزیز | وبلاگ مجله اقتصادی
آیا نظر زنان و مردان ایرانی در زمینه حقوق زنان متفاوت است؟ آمار نشان می‌دهد که به احتمال قابل قبولی جواب منفی است.

زلزله‌ای در میان خودمان | مهشید راستی
مهشید راستی معتقد است که شادی صدر مسئله را عمومی کرد و با این کار« آب در لانه‌ مورچگان ریخت» او می‌گوید: من این طرز برخوردش را نمی‌پسندم.

عصبانیت مضاعف | بهاروین
نویسنده با اینکه خانم صدر گفته «من چندان فرقی بین حجت‌الاسلام صدیقی با هر یک از پسران تازه‌بالغ دیروز و مردان طرفدار حقوق بشر و حقوق زنان امروز نمی‌بینم؛ غیر از اینکه او دست‌کم در آنچه هست و آنچه می‌گوید، یک‌رو تر است» موافق نیست

توصیه به شادی صدر و دوستان اون | وب‌سایت خواندنی‌ها - منوچهر هنرمند
نویسنده نگاهی دارد به مقاله شادی صدر در خصوص مردان و آزار جنسی در جامعه ایران

«پاسخ آقای قرائتی به شادی صدر» | رادیو کوچه
فروتیش رضوانیه در مطلب طنزی که برای «رادیو کوچه» نوشته از جانب آقای قرائتی پاسخی به نوشته شادی صدر داده است.

خانم شادی صدر حق دارد، اما | جواد طالعی
نویسنده این مطلب ضمن تایید نوشته شادی صدر، نوشته او را داری اشکال ساختاری می‌داند آن هم رابطه علت و معلولی مساله است.

من یک زنم | وبلاگ دفترک مجازی من
نویسنده با آنکه با تعمیم موجود در مقاله شادی صدر مخالف است، اما عقیده دارد که باید یک زن بود که مطلب وی را فهمید

سوزن و جوال دوز | آی حرص‌خوردن‌ها
نقدی بر فعالان حوزه زنان بابت انتظار از مردان

برای جنگ با تاریکی به نور نیاز داریم با تحقیر یا شمشیر مشکل حل نمیشود! | وبلاگ بارپا پاپا
این مطلب نگاهی دارد به مقاله شادی صدر در خصوص مردان ایرانی

جنس نگاه شادی صدر چه تفاوتی با امام جمعه تهران دارد؟ | مجمع دیوانگان
نگاهی به بحث‌های درگرفته پیرامون مقاله شادی صدر

آبی که شادی صدر در خوابگه ما ریخت! | خودنویس
این نوشته نگاهی دارد به نوشته شادی صدر با عنوان «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟ »

این همه سر و صدا برای چیه؟ | سارا زارع
نویسنده این وبلاگ معتقد است که شادی صدر در نوشته خود راه کاری پیشنهاد ندادا بلکه با یک کلی بینی «عجیب» همه مردها را در یک دسته گذاشته است.

فمینیستی که بادمجان پوست می‌گیرد | نونوش
نویسنده این وبلاگ نگاهی دارد به واکنش‌های چند روز اخیر در فضای مجازی به نوشته شادی صدر.

خانم شادی صدر عزیز، فرق بین جنس و جنسیت را لحاظ کردید؟ | بامدادی
نویسنده این نوشته را به بهانه‌ بحث‌های مطرح شده به دنبال نوشته‌ خانم شادی صدر نوشته است اما معتقد است که مخاطب آن می‌تواند عام‌تر باشد

فرهنگ مردسالار استثناء قائل نیست | سهراب مختاری
سهراب مختاری معتقد است که نکته مهمی که در نوشته خانم صدر به آن اشاره شده و شاید به دلیل نقد تند ایشان، متاسفانه در واکنش‌های منتقدین نادیده گرفته شده، ماهیت فرهنگی مردسالاری است که استثنا ندارد.

از سخنان شادی صدر برآشفته نشویم | رضا سیدی‌پور
نویسنده در این نوشته از مطلب شادی صدر دفاع می‌کند

آگهی برای خواهرمون شادی صدر | فرزندم رجب
مطلبی طنز با نگاهی به نوشته شادی صدر

به صدر هیات رئیسه زنان شادی که «آب به خوابگه مورچگان» ریخت | پارسا نوشت
نویسنده معتقد است که شادی صدر باید «اشتباهی» را که در «سوژه‌ای مهم و حرفی حساب» کرده بود اصلاح کند

همه‌ چیزها به هم شبیهند، اما فقط در چیز بودن‌شان | ابراهیم اسکافی
متن حاضر واکنش ابراهیم اسکافی است به نوشته شادی صدر

خانم صدر لطفا بس کنید | فولکس
متن حاضر واکنشی است به مطلب شادی صدر با عنوان «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟ »

مردِ مردانه، به زن بگو چرا؟ | اورمزدان
نویسنده وبلاگ «اورمزدان» به مطالبی که در نقد نوشته شادی صدر با عنوان «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟» واکنش نشان داد.

شما لیاقت زن بودن هم ندارید | دنا رستم‌کلایی
این مطلب نگاهی دارد به القاب نسبت‌داده شده به شادی صدر پس از انتشار مطلب «چه فرقی است بین امام جمعه تهران و مردان ایرانی».

عصبانیت مضاعف | بهار آروین
نویسنده این مطلب به عصبانیتی که اعتقاد دارد در نوشته شادی صدر وجود دارد،‌ اعتراض می‌کند

حجت‌الاسلام صدیقی «و» ما | علی عبدی
علی عبدی، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات جنسیت و عضو کمپین یک میلیون امضا در یادداشت خود به نقد نوشته شادی صدر پرداخته است.